Kolokium Kajian Tindakan Guru Pra-U Daerah Sepang 2011
Kolokium Kajian Tindakan guru-guru Pra-U daerah Sepang telah dijalankan pada 14 Mei 2011, di SMK. Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang. Kolokium ini telah dihadiri oleh 40 orang guru Pra-U daerah Sepang, iaitu guru-guru dari SMK. Bandar Baru Salak Tinggi, SMK. Sungai Pelek, dan SMK. Cyberjaya. Majlis perasmian ringkas telah dilakukan oleh Penolong PPD Sepang, iaitu Tn. Haji Sailan Misran. Kolokium ini turut dihadiri oleh Pengetua Cemerlang SMK. BBST, 4 orang pegawai daripada PPD Sepang, beberapa orang guru aliran perdana, dan dua orang guru pelatih UPSI.
Slot pertama iaitu sesi perkongsian tentang Konsep dan Prosedur Kajian Tindakan telah disampaikan oleh Cikgu Mohd. Khir Kassim, Ketua Unit Penyelidikan Pra-U SMK. BBST. Slot Kedua pula ialah sesi pembentangan laporan Kajian Tindakan oleh guru-guru Pra-U SMK. BBST. Sebanyak tujuh pembentangan telah disampaikan oleh guru-guru Pra-U SMK. BBST, termasuk pembentangan oleh Pengetua Cemerlang SMK. BBST, iaitu Tuan Haji Muskamal Mohamad Jonan yang telah berkongsi pengalaman tentang Kajian Tindakan.
Jadual Perancangan Kerja Kajian Tindakan & Kolokium
Guru Tingkatan 6 2011
SMK. Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang.
Minggu | Tarikh | Aktiviti | Tindakan | Catatan |
1 | 3 – 7 Jan | Taklimat umum kepada guru-guru Tingkatan 6 | GPK Ting. 6/Ketua Penyelidikan | |
2 | 10-14 Jan | Taklimat khusus tentang Kajian Tindakan kepada guru | GPK Ting. 6/Ketua Penyelidikan/ Guru Akademik Ting. 6 | |
3 | 17 - 21 Jan | Pertemuan dengan Ketua Penyelidikan – Bincangkan Tajuk | Ketua Penyelidikan/GPK Ting. 6/Guru Akademik T6 | |
4 | 24 - 28 Jan | Meneliti Refleksi Masalah | Guru Akademik Ting. 6 | |
5 | 31 Feb - 4 Mac | Menulis Refleksi Masalah | Guru Akademik Ting. 6 | |
6 | 7 - 11 Feb | Menentukan Masalah yang Dikaji | Guru Akademik Ting. 6 | |
7 | 14 - 18 Feb | Menentukan Objektif Kajian | Guru Akademik Ting. 6 | |
8 | 21 - 25 Feb | Menentukan Kumpulan Sasaran | Guru Akademik Ting. 6 | |
9 | 28 Feb - 4 Mac | Menyediakan Kertas Cadangan | Guru Akademik Ting. 6 | |
10 | 7 - 11 Mac | PKS 1 | ||
11 | 21 - 25 Mac | Membuat Perancangan Aktiviti P&P | Guru Akademik Ting. 6 | |
12 | 28 Mac - 1 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
13 | 4 - 8 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
14 | 11 - 15 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
15 | 18 - 22 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
16 | 25 - 29 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
17 | 2 - 6 Mei | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
18 | 9 - 13 Mei | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Akademik Ting. 6 | |
19 | 16 - 20 Mei | PPT | ||
20 | 23 - 27 Mei | PPT | ||
21 | 13 - 17 Jun | PPT | ||
22 | 20 - 24 Jun | Pembinaan Kerangka dan Penulisan Abstrak dan Draf Laporan Kajian Tindakan | Guru Akademik Ting. 6 | |
23 | 27 - 1 Julai | Pembinaan Kerangka dan Penulisan Abstrak dan Draf Laporan Kajian Tindakan | Guru Akademik Ting. 6 | |
24 | 4 - 8 Julai | Penyelarasan dan Penyediaan Laporan Penyelidikan | Ketua Penyelidikan | |
25 | 11 - 15 Julai | Penulisan/Penyediaan Laporan Kajian Tindakan | Guru Akademik Ting. 6 | |
26 | 18 - 22 Julai | Penyediaan ‘Power Point’ Persembahan | Guru Akademik Ting. 6 | |
27 | 24 - 28 Julai | PKS 2 | Guru Akademik Ting. 6 | |
28 | 1 - 5 Ogos | Mengedit/Mencetak Laporan Penyelidikan | Guru AkademikTing. 6 | |
29 | 8 - 12 Ogos | Pembentangan Laporan Kajian Tindakan dalam Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK Penyelidikan | |
30 | 15 - 19 Ogos | PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM | ||
31 | 22 - 26 Ogos | PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM | ||
32 | 5 - 9 Sept | PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM | ||
33 | 12 - 16 Sept | Pembentangan Laporan Kajian Tindakan dalam Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK Penyelidikan | |
34 | 19 - 23 Sept | Pembentangan Laporan Kajian Tindakan dalam Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK Penyelidikan | |
35 | 26 - 30 Sept | Dokumentasi Laporan Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK Penyelidikan | |
36 | 3 - 7 Okt | Dokumentasi Laporan Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK Penyelidikan | |
37 | 10 - 14 Okt | |||
38 | 17 - 21 Okt | |||
39 | 24 – 28 Okt | |||
40 | 31 - 4 Nov | |||
41 | 7 - 11 Nov | |||
42 | 14 - 18 Nov |
Ketua Penyelidikan Pra-U SMK.BBST
Jadual Perancangan Kerja Kajian Tindakan & Kolokium
Guru Tingkatan 6 2010
SMK. Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang.
Bil | Tarikh | Aktiviti | Tindakan |
1 | 23 Disember 2009 | Taklimat umum kepada guru-guru Tingkatan 6 | GPK Ting. 6/Ketua Penyelidikan |
2 | Minggu 1 4 – 8 Jan | Taklimat khusus tentang Kajian Tindakan kepada guru | GPK Ting. 6/Ketua Penyelidikan/ Guru Ting. 6 |
3 | Minggu 1 4 – 8 Jan | Pertemuan dengan Ketua Penyelidikan – Bincangkan Tajuk | Ketua Penyelidikan/GPK Ting. 6/Guru T6 |
4 | Minggu 2 11-15 Jan | Merangka Refleksi Masalah | Guru Ting. 6 |
5 | Minggu 3 18 – 22 Jan | Menulis Refleksi Masalah | Guru Ting. 6 |
6 | Minggu 4 25 – 29 Jan | Menentukan Masalah yang Dikaji | Guru Ting. 6 |
7 | Minggu 5 1 – 5 Feb | Menentukan Objektif Kajian | Guru Ting. 6 |
Minggu 6 8 – 12 Feb | Menentukan Kumpulan Sasaran | Guru Ting. 6 | |
8 | Minggu 7 15 – 19 Feb | Menyediakan Kertas Cadangan | Guru Ting. 6 |
9 | Minggu 8 22 – 26 Feb | Membuat Perancangan Aktiviti P&P | Guru Ting. 6 |
10 | Minggu 9 1 – 5 Mac | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
11 | Minggu 10 8 – 12 Mac | PKS 1 | |
12 | Minggu 11 22 – 26 Mac | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
13 | Minggu 12 30 Mac – 2 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
14 | Minggu 13 5 – 9 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
15 | Minggu 14 12 – 16 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
16 | Minggu 15 19 - 23 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
17 | Minggu 16 26 – 30 April | Melaksanakan Aktiviti P&P (Tindakan) | Guru Ting. 6 |
18 | Minggu 17 3 – 7 Mei | Pembinaan Kerangka dan Penulisan Abstrak dan Draf Laporan Kajian Tindakan | Guru Ting. 6 |
19 | Minggu 18 10 – 14 Mei | Minggu Ulang Kaji | |
20 | Minggu 19 17 – 21 Mei | PPT | |
21 | Minggu 20 24 - 28 Mei | PPT | |
22 | Minggu 21 31 Mei – 4 Jun | PPT | |
23 | Minggu 22 21 – 25 Jun | Penyelarasan dan Penyediaan Laporan Penyelidikan | Guru Ting. 6 |
24 | Minggu 23 28 – 2 Julai | Penulisan/Penyediaan Laporan Kajian Tindakan | Guru Ting. 6 |
25 | Minggu 24 5 - 9 Julai | PKS 2 | |
26 | Minggu 25 19 – 23 Julai | Penyediaan Persembahan ‘Power Point’ | Guru Ting. 6 |
27 | Minggu 26 19 – 23 Julai | Mengedit/Mencetak Laporan Penyelidikan | Guru Ting. 6 |
28 | Minggu 27 26 – 30 Julai | Pembentangan Laporan Kajian Tindakan dalam Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK |
29 | Minggu 28 2 – 6 Ogos | Pembentangan Laporan Kajian Tindakan dalam Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK |
30 | Minggu 29 9 – 13 Ogos | Pembentangan Laporan Kajian Tindakan dalam Kolokium | Ketua Penyelidikan/ AJK |
31 | Minggu 30 16 – 20 Ogos | PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM | |
32 | Minggu 31 23 - 27 Ogos | PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM | |
33 | Minggu 32 30 – 3 Sept | PEPERIKSAAN PERCUBAAN STPM | |
34 | Minggu 33 20 – 24 Sept | Dokumentasi Laporan Kolokium/ fotografi | Ketua Penyelidikan/ AJK |
35 | Minggu 34 27 - 1 Okt | Dokumentasi Laporan Kolokium/ fotografi | Ketua Penyelidikan/ AJK |
Ketua Penyelidikan Pra-U SMK.BBST
Konsep Umum Kajian Tindakan
Pelopor kajian tindakan di bilik darjah di United Kingdom, Elliott dan Adelman (1976) berpendapat, kajian tindakan adalah satu pendekatan penyelidikan yang berusaha mempertingkatkan mutu profesionalisme guru dengan cara menyelidik situasi sosial di sekolah. Tujuan penyelidikan itu adalah untuk membaiki kualiti amalan guru.
Elliott (1981) mengatakan bahawa, “kajian tindakan ialah rangka untuk penilaian kendiri di sekolah dan pendekatan dalam kajian tindakan yang mementingkan refleksi dan inkuiri yang bertujuan untuk membaiki atau mengubah amalan kendiri dalam sesuatu situasi sosial”. Carr dan Kemmis (1986) juga menyatakan bahawa kajian tindakan ialah satu bentuk refleksi kendiri melalui aktiviti inkuiri untuk membaiki dan memahami amalan dan situasi sosial. Kenyataan mereka:
“Action research is a form of self-reflective inquiry undertaken by participants (teachers, students or principals, for example) in social (including education) situation in order to improve the rationality and justice of their social or educational practice; their understanding of these practices; and the situation (and institution) in which these practices are carried out.”
Mc. Niff (1998) menerangkan bahawa kajian tindakan ialah satu pendekatan untuk membaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan menjadi bersedia untuk mengubah amalan-amalannya. Menurut beliau, pendekatan ini melibatkan guru melaksanakan inkuirinya sendiri serta melibatkan guru-guru lain secara kolaboratif (usaha sama) sewaktu mengadakan kajian. Beliau merumuskan konsep kajian tindakan dengan mengatakan bahawa:
“Action research implies adopting a deliberate openness to new experiences and processes, and, as such, demands that the action of educational research is it self educational. By consciously engaging in their own educational development, teachers gain both professionally and personally, and it is this personal commitment that counts the process of human inquiry.”
Lomax (1994) menegaskan kajian tindakan ialah penyelidikan pendidikan (educational research) yang berbeza dengan penyelidikan dalam pendidikan (research in education).
Guru-Guru Perlu Menjalankan Kajian Tindakan
Guru-guru perlu menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing untuk meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini demikian kerana, kajian tindakan yang dijalankan dapat mengenal pasti atau mengesan kelemahan pelajar dan guru perlulah memikirkan cara-cara yang sesuai untuk mengatasi kelemahan tersebut mengikut kesesuaian pelajar di dalam sesuatu kelas. Hal ini terbukti melalui kajian tindakan yang telah dijalankan di beberapa buah negara maju akhirnya berjaya meningkatkan pencapaian pelajar masing-masing.
Seperti yang telah diterangkan tadi, kajian tindakan ialah kajian yang dilakukan untuk mengenal pasti atau mengesan punca-punca masalah dan mencari langkah yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Jika masalah tersebut masih tidak dapat diatasi, kajian semula harus dilakukan untuk mencuba langkah lain yang lebih berkesan bagi mengatasi masalah itu. Dengan perkataan lain, guru-guru perlulah reflektif, kreatif dan proaktif bagi merawat masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajarnya dengan berkesan.
Dalam hal ini guru-guru sepatutnya menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing atau di sekolah masing-masing untuk mengatasi kelemahan dan masalah yang dihadapi oleh pelajar. Kelemahan-kelemahan dan masalah pelajar tersebut perlu ditangani oleh guru itu sendiri dan sepatutnya guru itu perlu mencari cara yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Hal ini demikian kerana, guru-guru yang mengajar di dalam sesebuah kelas itu sendiri yang tahu akan kelemahan murid-muridnya. Oleh itu, guru tersebut perlu mencuba langkah-langkah yang difikirkan sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid-murid di dalam kelasnya sendiri.
Satu perkara lagi yang perlu diberikan perhatian ialah guru-guru itu sendiri perlu membuat muhasabah diri dan mengkaji kelemahan dirinya sendiri yang mungkin menjadi punca kelemahan dan masalah murid-muridnya. Perkara ini selalunya tidak disedari oleh guru-guru semasa mengajar murid-muridnya di dalam kelas. Ada juga guru yang menganggap dirinya sudah sempurna dan tiada kelemahan langsung hingga menyebabkan guru tersebut tidak dapat menerima kritikan atau komen daripada murid-muridnya, pandangan rakan-rakan sejawatan ataupun pihak lain yang memberikan teguran. Sepatutnya guru-guru perlu bersikap terbuka dan sanggup menerima kritikan demi kebaikan dirinya untuk membaiki kelemahan yang ada. Dengan erti kata yang lain, kajian tindakan ini juga boleh digunakan untuk mengkaji kelemahan diri, seterusnya memikirkan cara untuk membaiki kelemahan tersebut dan akhirnya akan dapat meningkatkan prestasi pengajaran guru-guru di dalam kelas.
Kaedah Kajian Tindakan
Kaedah yang digunakan dalam kajian tindakan tidaklah terlalu rumit, kerana yang pentingnya ialah hasil atau dapatan yang hendak diperoleh. Kaedah untuk mendapatkan data atau maklumat perlulah mudah dan tidak kompleks untuk mengenal pasti masalah murid-murid. Hal ini demikian kerana, kajian tindakan tidak sama dengan kajian konvensional yang memerlukan kaedah kajian yang lebih lengkap dan rumit. Sampelnya pun tidak memerlukan angka atau bilangan yang besar kerana masalahnya pun tidak sama antara seorang pelajar dengan pelajar yang lain dan antara satu kelas dengan kelas yang lain. Kebiasaannya, kajian tindakan ini bermula dengan refleksi pengajaran yang lepas. Oleh hal yang demikian, kita perlu meneliti refleksi yang ditulis dalam buku rekod mengajar dan juga perkara yang kita alami semasa pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Kaedah menganalisis data dalam kajian tindakan juga tidak memerlukan analisis yang rumit atau mengikut analisis data bagi penyelidikan yang konvensional, tetapi cukup setakat menggunakan laporan pemerhatian, peratus atau bilangan sahaja. Perkara yang perlu diberikan penekanan untuk menganalisis data ini ialah perubahan yang berlaku terhadap pelajar-pelajar itu yang biasanya dilihat dari sudut perubahan tingkah laku ataupun perubahan dari segi markah yang diperoleh oleh pelajar-pelajar tersebut. Hal ini demikian kerana, sampel kajian tindakan ini tidaklah besar dan yang pentingnya ialah dapatan yang diperoleh hasil analisis data tersebut. Oleh hal yang demikian, analisis data kajian tindakan juga kebiasaannya melibatkan kaedah kualitatif di samping kaedah yang biasa digunakan iaitu kaedah kuantitatif. Perkara ini memang tidak dapat dielakkan kerana kebanyakan kajian tindakan selalunya melibatkan kajian kes atau aspek yang berkaitan dengan sikap, tingkah laku atau tabiat yang sukar diukur dengan nombor.
Oleh: Cikgu Mohd Khir Kassim
Contoh Format Laporan Kajian Tindakan
1. Muka depan – Tajuk Kajian, Nama penyelidik, nama institusi, dan tahun.
2. Abstrak
3. Refleksi masalah
4. Masalah yang dikaji
5. Objektif kajian
6. Kumpulan sasaran
7. Perancangan aktiviti
8. Pelaksanaan aktiviti
9. Analisis tinjauan masalah
10.Keputusan ujian pra dan ujian post (jika ada)
11. Refleksi keputusan ujian sebelum dan selepas tindakan dijalankan
12. Langkah Pengajaran dan Pembelajaran (jika ada)
13. Penilaian dan pengukuhan
14. Lampiran (jika ada)
15. Rujukan
Ketua Penyelidikan Pra-U SMK.BBST
Konsep Umum Kajian Tindakan
Pelopor kajian tindakan di bilik darjah di United Kingdom, Elliott dan Adelman (1976) berpendapat, kajian tindakan adalah satu pendekatan penyelidikan yang berusaha mempertingkatkan mutu profesionalisme guru dengan cara menyelidik situasi sosial di sekolah. Tujuan penyelidikan itu adalah untuk membaiki kualiti amalan guru.
Elliott (1981) mengatakan bahawa, “kajian tindakan ialah rangka untuk penilaian kendiri di sekolah dan pendekatan dalam kajian tindakan yang mementingkan refleksi dan inkuiri yang bertujuan untuk membaiki atau mengubah amalan kendiri dalam sesuatu situasi sosial”. Carr dan Kemmis (1986) juga menyatakan bahawa kajian tindakan ialah satu bentuk refleksi kendiri melalui aktiviti inkuiri untuk membaiki dan memahami amalan dan situasi sosial. Kenyataan mereka:
“Action research is a form of self-reflective inquiry undertaken by participants (teachers, students or principals, for example) in social (including education) situation in order to improve the rationality and justice of their social or educational practice; their understanding of these practices; and the situation (and institution) in which these practices are carried out.”
Mc. Niff (1998) menerangkan bahawa kajian tindakan ialah satu pendekatan untuk membaiki atau meningkatkan pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan menjadi bersedia untuk mengubah amalan-amalannya. Menurut beliau, pendekatan ini melibatkan guru melaksanakan inkuirinya sendiri serta melibatkan guru-guru lain secara kolaboratif (usaha sama) sewaktu mengadakan kajian. Beliau merumuskan konsep kajian tindakan dengan mengatakan bahawa:
“Action research implies adopting a deliberate openness to new experiences and processes, and, as such, demands that the action of educational research is it self educational. By consciously engaging in their own educational development, teachers gain both professionally and personally, and it is this personal commitment that counts the process of human inquiry.”
Lomax (1994) menegaskan kajian tindakan ialah penyelidikan pendidikan (educational research) yang berbeza dengan penyelidikan dalam pendidikan (research in education).
Guru-Guru Perlu Menjalankan Kajian Tindakan
Guru-guru perlu menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing untuk meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini demikian kerana, kajian tindakan yang dijalankan dapat mengenal pasti atau mengesan kelemahan pelajar dan guru perlulah memikirkan cara-cara yang sesuai untuk mengatasi kelemahan tersebut mengikut kesesuaian pelajar di dalam sesuatu kelas. Hal ini terbukti melalui kajian tindakan yang telah dijalankan di beberapa buah negara maju akhirnya berjaya meningkatkan pencapaian pelajar masing-masing.
Seperti yang telah diterangkan tadi, kajian tindakan ialah kajian yang dilakukan untuk mengenal pasti atau mengesan punca-punca masalah dan mencari langkah yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Jika masalah tersebut masih tidak dapat diatasi, kajian semula harus dilakukan untuk mencuba langkah lain yang lebih berkesan bagi mengatasi masalah itu. Dengan perkataan lain, guru-guru perlulah reflektif, kreatif dan proaktif bagi merawat masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajarnya dengan berkesan.
Dalam hal ini guru-guru sepatutnya menjalankan kajian tindakan di dalam kelas masing-masing atau di sekolah masing-masing untuk mengatasi kelemahan dan masalah yang dihadapi oleh pelajar. Kelemahan-kelemahan dan masalah pelajar tersebut perlu ditangani oleh guru itu sendiri dan sepatutnya guru itu perlu mencari cara yang sesuai untuk mengatasi masalah tersebut. Hal ini demikian kerana, guru-guru yang mengajar di dalam sesebuah kelas itu sendiri yang tahu akan kelemahan murid-muridnya. Oleh itu, guru tersebut perlu mencuba langkah-langkah yang difikirkan sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh murid-murid di dalam kelasnya sendiri.
Satu perkara lagi yang perlu diberikan perhatian ialah guru-guru itu sendiri perlu membuat muhasabah diri dan mengkaji kelemahan dirinya sendiri yang mungkin menjadi punca kelemahan dan masalah murid-muridnya. Perkara ini selalunya tidak disedari oleh guru-guru semasa mengajar murid-muridnya di dalam kelas. Ada juga guru yang menganggap dirinya sudah sempurna dan tiada kelemahan langsung hingga menyebabkan guru tersebut tidak dapat menerima kritikan atau komen daripada murid-muridnya, pandangan rakan-rakan sejawatan ataupun pihak lain yang memberikan teguran. Sepatutnya guru-guru perlu bersikap terbuka dan sanggup menerima kritikan demi kebaikan dirinya untuk membaiki kelemahan yang ada. Dengan erti kata yang lain, kajian tindakan ini juga boleh digunakan untuk mengkaji kelemahan diri, seterusnya memikirkan cara untuk membaiki kelemahan tersebut dan akhirnya akan dapat meningkatkan prestasi pengajaran guru-guru di dalam kelas.
Kaedah Kajian Tindakan
Kaedah yang digunakan dalam kajian tindakan tidaklah terlalu rumit, kerana yang pentingnya ialah hasil atau dapatan yang hendak diperoleh. Kaedah untuk mendapatkan data atau maklumat perlulah mudah dan tidak kompleks untuk mengenal pasti masalah murid-murid. Hal ini demikian kerana, kajian tindakan tidak sama dengan kajian konvensional yang memerlukan kaedah kajian yang lebih lengkap dan rumit. Sampelnya pun tidak memerlukan angka atau bilangan yang besar kerana masalahnya pun tidak sama antara seorang pelajar dengan pelajar yang lain dan antara satu kelas dengan kelas yang lain. Kebiasaannya, kajian tindakan ini bermula dengan refleksi pengajaran yang lepas. Oleh hal yang demikian, kita perlu meneliti refleksi yang ditulis dalam buku rekod mengajar dan juga perkara yang kita alami semasa pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Kaedah menganalisis data dalam kajian tindakan juga tidak memerlukan analisis yang rumit atau mengikut analisis data bagi penyelidikan yang konvensional, tetapi cukup setakat menggunakan laporan pemerhatian, peratus atau bilangan sahaja. Perkara yang perlu diberikan penekanan untuk menganalisis data ini ialah perubahan yang berlaku terhadap pelajar-pelajar itu yang biasanya dilihat dari sudut perubahan tingkah laku ataupun perubahan dari segi markah yang diperoleh oleh pelajar-pelajar tersebut. Hal ini demikian kerana, sampel kajian tindakan ini tidaklah besar dan yang pentingnya ialah dapatan yang diperoleh hasil analisis data tersebut. Oleh hal yang demikian, analisis data kajian tindakan juga kebiasaannya melibatkan kaedah kualitatif di samping kaedah yang biasa digunakan iaitu kaedah kuantitatif. Perkara ini memang tidak dapat dielakkan kerana kebanyakan kajian tindakan selalunya melibatkan kajian kes atau aspek yang berkaitan dengan sikap, tingkah laku atau tabiat yang sukar diukur dengan nombor.
Oleh: Cikgu Mohd Khir Kassim
Contoh Format Laporan Kajian Tindakan
1. Muka depan – Tajuk Kajian, Nama penyelidik, nama institusi, dan tahun.
2. Abstrak
3. Refleksi masalah
4. Masalah yang dikaji
5. Objektif kajian
6. Kumpulan sasaran
7. Perancangan aktiviti
8. Pelaksanaan aktiviti
9. Analisis tinjauan masalah
10.Keputusan ujian pra dan ujian post (jika ada)
11. Refleksi keputusan ujian sebelum dan selepas tindakan dijalankan
12. Langkah Pengajaran dan Pembelajaran (jika ada)
13. Penilaian dan pengukuhan
14. Lampiran (jika ada)
15. Rujukan
Ketua Penyelidikan Pra-U SMK.BBST